10 månader

publicerat i Nora 9-12 månader;
Denna gången firar vi tvåsiffrigt! 10 månader blir vår lilla tjej idag och mamma är så stolt för alla framsteg hon gör, varje dag ♥
  
 
Vid 10 månader

- Jag är enligt mamma världens gladaste tjej! Det är inte ofta jag inte smilar och det bästa jag vet är när någon busar med mig! 
- Jag älskar allt som lagar massa ljud! Mina favoritleksaker är just nu ett litet risägg och en tamburin. Att kasta de i golvet är extra kul, då kommer det mest ljud! 
- Jag tycket det är väldigt kul att härmas, men också när någon härmar mig. När mamma har borstat färdigt mina två tänder brukar hon ge mig tandborsten så att jag får borsta (läs: leka) med tandborsten själv. Då brukar jag först ha tandborsten lite i min egen mun, men sen vill borsta tänderna på mamma! Då gapar hon stort och jag stoppar in tandborsten i hennes mun! Sen tar jag tillbaka den en liten stund innan mamma får prova igen. Detta är så kul och vi kan hålla på hur länge som helst!
- Och detta gäller i princip allt man kan bita på. Jag tycker det är roligt när jag får stoppa saker i mamma och pappas mun och jag skrattar så mycket åt hur roliga de ser ut när de gapar.
- Jag tycker verkligen om man och jag är väldigt nyfiken på att prova nya saker. Varje gång mamma eller pappa äter/dricker något tar jag alltid chansen att krypa fram för att smaka. Det är inte allt jag får smaka på, men de gångerna jag får smaka något säger jag ofta mmmmmh och vill ha mer och mer! Jag blir ganska sur när de säger att det räcker nu.. 
- Sommarens bästa uppfinning måste vara jordgubbar! Jag verkligen älskar jordgubbar (precis som mamma) och får aldrig nog! Det brukar sluta med att jag har jordgubbe i hela ansiktet och över mina kläder, men det gör inte mig något, så länge det hamnar i magen också! 
- Gåvagnen och jag är bästa vänner! Nu bryr jag mig inte så mycket om att bita i handtaget längre utan tycker det är så kul att få gå fram och tillbaka, flera rundor, i vardagsrummet. Och fort går det! Ibland nästan springer jag fram! 
- Pincettgreppet har jag verkligen fått in tekniken på och jag är väldigt duktig på att plocka upp små matbitar med fingrarna. 
- Något jag tycker är så kul är att jag nu har lärt mig att suga direkt från Ellas Kitchen påsen. Mamma eller pappa behöver inte längre mata mig med sked, de får bara passa på att jag inte trycker på påsen, då får jag det i hela ansiktet! 
- Jag sover väldigt varierat. Ibland kan jag sova från 19-05, få lite mat och så somnar jag om till 06-07. Men ibland vaknar jag flera gånger på en natt. Mamma tror kanske det är pga värmen eller att det händer så mycket med mig nu att jag kanske inte helt får ro? 
- Jag älskar att mamma och pappa har börjat läsa för mig på kvällarna. Jag ligger gärna och lyssnar en stund innan jag somnar, men jag blir lugn av det och gråter inte så mycket som jag gjorde innan. Skönt för alla, tänker jag?
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Lise Bugge:

Gratulerer Nora :-). Det skjer så mye i ditt lille liv, og tiden går så fort. Tenk at du er 10 mnd alt:-). Klem fra farmor

Kommentera inlägget här :