7 månader idag

publicerat i Nora 6-9 månader;
Ännu en gång har dagarna flugit förbi och idag firar vi att Nora blir en månad äldre. Ska det alltid gå såhär fort? Vilken tur att vi bor i Norge som är ett av de landen som är bäst på detta med permisjon, tänkt om jag hade behövt jobba efter bara ett par månader? Så mycket man skulle gå miste om! Även om jag skulle vilja vara hemma med Nora i all evighet så ska jag vara tacksam för att jag får så lång tid som jag ändå får ♥
 
Vid 7 månader:

- Mamma har inte tagit med mig till hälsostationen på en stund så hon vet inte hur mycket jag väger, men hon gissar på strax över 7 kilo. Hon har lovat att vi ska gå dit i nästa vecka!
- På kläder använder jag fortfarande mest 68. Jag har några klänningar i 74. De är lite stora men det gör ju ingenting. 
- Jag har blivit väldigt duktig på att sitta i min tripp trapp så det är alltid i den som jag blir serverad min mat. Jag älskar att sitta vid bordet och på helgerna äter hela familjen frukost samtidigt och det är såå mysigt! 
- På tal om att äta så har jag slutat amma helt. Jag tror inte att jag saknar det så mycket och mamma tycker det är skönt att veta att jag alltid blir mätt istället för att undra om jag har fått i mig tillräckligt. 
- Mina nätter är fortfarande väldigt upp och ner. Ibland sover jag nästan hela natten och ibland kan jag vakna och vara ledsen för att jag har ont i tänderna. Ibland är jag nog lite hungrig också. Då ger mamma eller pappa mig flaska och sen somnar jag som en stock. 
- Tidigare har jag mest snurrat från rygg till mage men nu snurrar jag från mage till rygg nästan lika mycket. Ibland ett helt varv på en gång! 
- Jag börjar förstå att jag kan dra mig fram på golvet och kan sakta men säkert förflytta mig när jag ligger på magen. Jag har inte helt fått in tekniken på att åla, men snart så! Jag rör mig mest runt i en cirkel, men om jag får syn på en leksak prövar jag ofta att ta mig fram till den! 
- Jag kan sitta under kortare stunder helt själv. Ibland ganska länge, faktiskt. Jag är inte helt stabil till att sitta upp och leka med mina leksaker, men gott på väg!
- Min första tand har kommit fram! Ett litet riskorn har jag i min mun och mamma och pappa tycker att det är så spännande! Själv tycker jag mest att det kliar och inte är speciellt kul..
- Jag sover nu på eget rum! Natten till den 23 april var första gången och det gick väldigt bra. Jag sov varken bättre eller sämre mot tidigare så mamma är nöjd. Hon hade kanske hoppats på bättre, men jag är nog inte helt redo att sova från 19-07 än. 
- Jag har börjat tycka att det är väldigt spännande att svepa mina leksaker på golvet och släppa de från tripp trapp stolen. Massa olika ljud uppstår och det tycker jag är kul! 
- Jag är väldigt stark i mina ben och tycker oftast bättre om att stå än sitta! Jag kan nästan stå på golvet och hålla i mig i bordet utan mamma eller pappas hjälp! 
- Tänk att nappen har blivit en av mina bästa vänner, jag som inte ens ville ha napp i början! Nu börjar jag få till det här med att stoppa in den i munnen själv och ibland kan mamma och pappa säga "nejmen, har du satt i nappen helt själv?" Då känner jag mig duktig!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av julia:

Så söt!

Svar: Tusen tack :)
Johanna Svensson

2:a kommentar, skriven , av Lise Bugge:

Tenk at du har blitt 7 mnd allerede :-). Du er verdens skjønneste og favoritten til farfar og farmor. Tusen takk for at vi fikk være barnevakt for deg i går :-)

Kommentera inlägget här :