Ett steg närmare

publicerat i Nora 0-6 månader;
Då lider denna helgen mot sitt slut vilket alltid är tråkigt, men Nora och jag har det bra på vardagarna också, men det är alltid extra mysigt att få spendera hela dagar med pappa. Det har varit en lugn helg med lite städning och mycket bus. Något av det bästa jag vet! 
Vi har en del planer för veckan som kommer, vilket alltid är skönt. Hur mysigt det än är att vara hemma är det alltid skönt att komma ut och göra något annat. Ibland känns det som att det blir mycket av detsamma här hemma, både när det gäller sånger och lekar. Kanske är det mest jag som tänker på det? Nora är nog lite för liten för att förstå att hon ibland får höra samma saker flera gånger på dag. Men så länge hon är nöjd så är mamma nöjd. 
En bild från dagens tur. De där ögonen, mamma smälter.
Idag fick vi nytt hopp när det gäller flaskmatning! Vi har många gånger provat att ge Nora mjölk genom flaska, men hon har inte velat. Men de senaste dagarna har hon fått lite vatten på flaska när hon har ätit sin gröt. Både för att introdusera vatten men också för att hon antagligen blir lite törstig när hon äter gröten. Vatten tar hon utan problem och vi tror att hon gillar det! Hon fick in tekniken på flaska ganska snabbt när vi provade med vatten, så det verkar inte som att det är det som har varit problemet när vi har provat med mjölk. Det har nog bara varit att hon har vetat att hon kan få maten direkt från mamma, som hon föredrar, och därför nekat flaskan. Men idag ville jag prova igen, eftersom hon har klarat att dricka vatten ifrån flaskan, och javisst, 10ml fick hon i sig och det är vi väldigt nöjda med! Hon protesterade inte utan tog sig ett par klunkar, bara sådär! Så nu ska vi jobba vidare med det eftersom det underlättar för oss då jag kan få lite mer frihet och pappa kan ta över om det skulle behövas. Och när jag känner mig klar, kan vi även ha barnvakt ett par timmar så att Karl och jag kan få lite tid tillsammans, bara vi. Men det där med barnvakt känns inte som något jag skulle klara av nu i det första. Jag känner mig så otroligt knyten till Nora och har svårt att vara ifrån henne, om så bara för en kort stund. Men det ändrar sig kanske, eller så är det bara något jag får lära mig. Men det känns i alla fall skönt att veta att det är på bättringsvägen, det där med att ta mat från flaska, och det är ju bra. För förr eller senare så kommer vi ha behov för det.
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av mormor:

Hon är sååååååå söt, vår underbara lilla Nora:)
Det här med repetition är något som småbarn tycker om. När Nora blir lite äldre så kommer hon att säga att hon vill höra samma saga, om och om igen.
Det är ett sätt att lära sig saker när de repeteras. Tänk på hur ofta man t ex säger - "titta lampan" när man pratar med småbarn. Slut på dagens lektion:)

Kommentera inlägget här :