5 månader idag

publicerat i Nora 0-6 månader;
I fredags åkte jag och Nora hem till Halmstad med tåget för att få umgås med mamma, pappa och vänner. Vi åkte tillbaka till Oslo i tisdags och det var några av de bättre dagarna på länge. Har saknat att få vara med mina vänner, bara vi. Mamma och pappa passade Nora medan hon ändå sov på kvällen så att vi fick kolla film, äta ute och bara mysa. Världens finaste vänner ♥
Dagarna hemma kändes också som stora dagar i Noras liv. I söndags (24/2) tog hon tag i sina tår för första gången! Vi låg och myste i sängen på morgonen, som vi alltid gör, och plötsligt ligger hon där och drar sig i tårna och rullar från sida till sida! Hon fick även smaka på lite vatten efter att under en längre tid noga har granskat mamma när hon har druckit, hihi. Hon har tidigare gjort "pruttljud" med munnen, men nu i helgen började hon helt extremt! Hon ligger och gör massa ljud, väntar på att man ska svara med samma ljud, sen fortsätter hon. Åh, mammas lilla hjärta! 
Igår låg hon på magen på golvet när jag lagade lunch och när jag vänder mig mot henne så ligger hon plötsligt på rygg! Hon har gjort det någon gång tidigare med lite hjälpt, men nu gjorde hon det helt själv! Jag la henne på magen igen och vips, så låg hon på rygg! Och idag när vi var på mammayoga så ligger hon och leker på rygg när jag plötsligt ser att hon snurrar över till mage! Som en liten överraskning på 5 månadersdagen! Vilka milstolpar, det är så underbart att se hur hon utvecklas! Jag kan inte tjata nog om det, men att se sin lilla utvecklas är det bästa som finns!
Vid 5 månader

-Jag börjar bli lång! Hela 63 cm var jag för en vecka sen när jag var på 5 månaders kontroll så jag använder för det mesta 62 i kläder men jag kan ha 68 också. Så när mamma köper något nytt till mig så blir det 68! 
- Mamma skrev ju att jag har hittat mina tår och jag måste bara säga att det är såå kul att ligga och dra i dom, rulla från sida till sida och jag har faktiskt smakat på de små tårna också! 
- Nu har jag prövat att rulla både från mage till rygg och tvärtom, så nu får mamma och pappa passa sig, nu blir det liv i huset! 
- Det är fortfarande kul när mamma och pappa gör roliga ljud med munnen, men jag skrattar lika mycket åt mina egna ljud! Prutta med munnen och göra pussljud är mina favoriter!
- Mamma har börjat ge mig små smaksportioner och hittills har jag smakat på päronpurré, gröt, morotspurré och potatis och morotspurré. I början var jag skeptisk till allt men nu älskar jag päronpurré och gröt! Ibland när mamma är för långsam med skeden eller att det är tomt i skålen så kan jag skrika! Då skyndar mamma sig att ge mig mer, då blir jag nöjd igen! 
- Jag är faktiskt ganska dukig på att hålla skeden själv också! Men det blir oftast mycket mer kladd så mamma låter mig inte göra det så ofta.. 
- Jag vaknar fortfarande ett par gånger på natten, både när jag vill ha mat och trygghet. Jag tycker nog det är mysigare än mamma som nog gärna skulle vilja ha en hel natts sömn, men kanske det är dags att jag sover en hel natt snart? Jag har hört att mamma har pratat med pappa om att börja jobba med det snart.. 
- Jag älskar min napp! Den vill jag gärna ha när jag är trött och jag har lärt mig att ta den in och ut ur munnen, även om det ibland blir på fel håll! 
- Jag får ofta höra från andra att jag är väldigt snäll och mamma säger att det stämmer. Jag gråter nästan aldrig och smilar ofta när någon pratar eller leker med mig.
- Jag kan ligga på magen hur länge som helst utan att ropa på mamma! Ibland blir nog mamma mer förvånad än jag över hur länge det faktiskt är.. 
- Inga tänder än! Det kliar lite då och då, men jag klagar aldrig, utan biter bara på mina händer eller något annat så går det över!

Taggar: 5 månader, från mage till rygg, smaksportioner;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av mormor:

Det var verkligen lycka att få vara så nära lilla Nora i flera dagar!
Hon är verkligen helt underbar!
Ja, nu händer det verkligen mycket i Noras utveckling. Kul att få hänga med och läsa om allt roligt! Kram

2:a kommentar, skriven , av morfar:

Mycket roligt att läsa allt du har skrivit! Du måste göra detta till en bok!

Kommentera inlägget här :