9 månader idag

publicerat i Nora 6-9 månader;
Tänk att hon redan är 9 månader. Så säger jag varje gång hon fyller en ny månad, för tiden går alltid lika fort, men denna gången känna det lite extra speciellt. Idag har hon funnits i världen lika länge som hon låg inne i min mage! Tänk så mycket hon utvecklades inne i magen och hur mycket hon har utvecklats utanför magen, på lika lång tid. Från ingenting i magen till en helt frisk tjej på 49cm och 3000gram och för att sedan komma ut i världen för att utvecklas till den hon är idag - världens bästa tjej! Och så mycket som hon lärt sig på dessa 9 månader utanför magen, wow, jag blir så stolt av henne för varje ny sak hon lär sig och det finns inget bättre än att få vara mamma till världens mest fantastiska lilla skapelse. Mammas lilla hjärta ♥
 
Vid 9 månader:
- Jag är ganska liten för min ålder, även om min kurva är helt perfekt. 68 är fortfarande det som passar bäst, men jag använder mer och mer 74 också. Ofta är benen och armarna lite långa så att mamma får vika upp det, så därför håller vi nog oss till 68 en liten stund till. Men allt nytt som mamma köper till mig blir i 74.
- Jag väger nog runt 8kg. Jag är inte helt säker så jag ska be mamma ta med mig till hälsostationen så att vi kan ta reda på vad jag väger exakt!
- Nu finns det inget som heter åla i min vardag längre. Nu är det krypa som gäller och jag har blivit riktigt snabb på det också!
- Jag reser mig hela tiden och mot allt! Det går väldigt bra och jag börjar förstå nu att jag inte bara kan släppa taget, utan sätter mig ner på rumpan när jag blir trött i benen.
- Om någon håller mig i händerna när jag står upp klarar jag att ta ett par steg framåt och det tycker jag är så kul! Kanske är detta något jag kommer ha nytta av snart? Kanske det finns något annat sätt att ta sig fram på än att krypa? Jag håller på att testa ut det, så jag ska säga ifrån när jag vet om det går eller inte!
-Jag älskar böcker som ni vet och Drömmarnas trädgård är fortfarande favoriten!
- Jag har börjat få mer hår på huvudet och det ser ut att bli ganska mörkt! Så då får jag mammas mörka hår och pappas blå ögon! Mamma säger att det är väldigt fint så jag litar på henne!
- Jag lägger mig gärna lite tidigare än innan så oftast börjar mamma och pappa göra mig klar för sängen runt 18 och så somnar jag någon gång runt 19 efter att ha kört lite gymnastik i sängen. Upp och ner, runt och upp igen.
- Jag sover ofta ganska bra på nätterna och det är inte så ofta som jag vaknar till och vill att någon ska komma. Men jag är ganska morgonpigg och vill gärna att dagen ska börja klockan 6! Det finns ju ingen tid att förlora!
- Ma-ma, Pa-pa och Pa-pa-mam är ord jag ofta säger och jag börjar förstå att ba-ba inte längre betyder både mamma och pappa, utan att de faktiskt har olika namn. Så Pa-pa säger jag till pappa och Ma-ma till mamma.
- Ett annat ord som mormor menar att jag har sagt är "vo, vo". Det betyder Voff Voff och det har jag lärt mig av Millie!
- Jag är alltid glad. Jag smilar till alla och tycker att det är så kul när någon pratar med mig eller leker med mig. Det är också väldigt kul när någon bär mig och dansar runt, speciellt om någon sjunger också, då brukar jag skratta.
- Jag har fått smaka vattenmelon ett par gånger och det är såå gott! Jag smakar och säger "mmmh" och slår med händerna i bordet!
- Att slå med händerna i bordet är faktiskt väldigt kul. Jag älskar att härma så när någon slår först, så slår jag alltid efter och så slår den andra personen en gång till och så gör jag likadant. Ja, ni förstår va?
- När jag är glad och lite busig så rynkar jag på näsan och det tycker mamma är så sött!
 ♥

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Lise Bugge:

Søte lille jenta vår, tenk at du har blitt 9mnd gammel:-). Klem fra farmor

Kommentera inlägget här :