8 månader idag, hurra!

publicerat i Nora 6-9 månader;
Då var vi här igen. Nora blir "en månad äldre" och vi blir lika förvånade som alltid hur tiden bara springer iväg. Några stora ting har hänt sedan jag skrev om vad som hänt vid 7 månader och jag kan bara tänka mig vad jag kommer skriva vid 9 månader. Men vi tar en sak i taget och börjar med där vi är här och nu, 8 månader.
Vid 8 månader: 
Det där med att sitta kan jag nu. Jag har ju kunnat det ett tag men nu säger mamma "att det räknas på riktigt" Jag klagar aldrig när jag sitter men det är heller inte något jag föredrar. Jag tror jag uppskattar det mer när jag klarar att sätta mig upp själv istället för att mamma eller pappa ska behöva hjälpa mig. 
- Jag har verkligen fått in det här med att resa mig från mage till krypställning. Det gör jag utan problem men jag har inte börjat ta mig framåt ändå. Det är ganska svårt det där med tekniken men ibland klarar jag att ta ett ben framåt men det slutar ofta med att jag trillar ner på magen..
- Under bordet vid soffan är det en hylla och den älskar jag att försöka lägga mig på. Jag klättrar upp och drar mig med armarna, men kommer oftast inte helt in. Här finns det massa roligt att försöka ta tag i men oftast tar mamma eller pappa det ifrån mig igen. 
- Jag älskar att leka vid elementet (som såklart inte är på) Det är inte så högt, men för högt för att jag själv ska klara mig att resa mig upp (än), men när mamma eller pappa hjälper mig lite så älskar jag att stå där! Jag kan faktiskt stå helt själv men såklart passar alltid någon på mig ifall jag skulle tappa balansen. 
- Jag kryper som sagt inte än, men är snabb som blixten på att åla mig fram. Mamma och pappa hinner knappt med! Och det tycker jag är kul när jag ser hur förvånade de blir över hur snabb jag faktiskt är, då brukar jag le med det största leendet och se busig ut sedan fortsätter jag framåt! 
- Jag är visst väldigt envis säger mamma och pappa. Får jag inte som jag vill säger jag klart och tydligt ifrån! Oftast är det när jag vill leka med något som jag inte får leka med och de tar det ifrån mig. Då säger jag ifrån så högt jag kan men det går oftast över när de erbjuder något annat att leka med istället. 
- Jag förstår en del ord nu, så som att jag tittar när mamma eller pappa säger "Titta!" och pekar på något. Frågar mamma "Var är pappa?" så ser jag mig alltid runt tills jag hittar pappa. Bap-bap eller Pa-pa säger jag ofta, flera gånger om dagen. Ofta viskar jag när jag säger det, men nu säger mamma och pappa att jag förstår att pappa heter pa-pa. Så ibland när pappa kommer till mig och säger "heej" så viskar jag fram ett litet pa-pa. Jag säger ma-ma också, men inte lika ofta. Men när jag säger det så är det väldigt tydligt och klart.
- Jag sover bra på nätterna nu! Jag somnar mellan 18.30-19 och vaknar oftast inte fören runt 05.00 på morgonen. Då får jag alltid lite ersättning innan jag somnar om igen. Men då bara för en kort stund, 1-2 timmar. Men mamma och pappa är väldigt nöjda i alla fall och det är nog jag med, för jag har massa energi att göra av med på dagen sen.
- Mamma trodde kanske aldrig att jag skulle komma till den här "tryghetsperioden" när jag inte vill vara hos andra utan bara mamma, men nu är det kanske på väg säger mamma. Jag trivs bäst att vara hos mamma eller pappa. Jag kan sitta hos andra men har alltid full kontroll på vart mamma eller pappa är. Men senaste veckan har jag varit lite ledsen när jag inte kan se mamma eller pappa (när jag ska sova) eller när jag inte får vara nära hela tiden. Så kanske jag kommer dit snart, jag också?
- Mamma är nu mera en av mina favoritleksaker. Jag älskar att klättra på henne! Gärna när hon sitter eller ligger ner. Jag drar mig upp på henne med hjälp av hennes kläder (och ibland hud, aj säger mamma då) och blir så glad när jag klarar att komma upp. 
- Två tänder har jag också fått. Det vet ni ju, men nu syns de tydligt och mamma och pappa brukar säga "aaaj" när jag biter i deras fingrar, så jag antar att de är ganska skarpa, hihi. Men det är skönt nu när de har kommit upp en bit, för nu gör det inte ont längre!
 
♥ 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Farfar Bugge:

Gratulerer med dagen fra oss to i Molde. Vi har ordnet med sommer til dere kommer, håper bare den ikke er forbi før fredag. Vi gleder oss !

Kommentera inlägget här :